mandag 3. september 2012

Livet i Seoul

I og med at jeg har lovet familie og venner hjemme å holde dere oppdaterte om livet her i Seoul, gjør jeg nok et forsøk som blogger! Jeg kan si med ganske stor sannsynlighet at innleggene kommer til å bli sjeldne. Men jeg skal prøve så godt jeg kan:)

Seoul er en helt fantastisk by! De første ukene her har bare flydd avgårde, og jeg trives utrolig bra. Jeg bor i en ganske så liten hybel i Anam-dong, som er ei veldig sentral gate her. Kort vei til både skole, subway og restauranter. Rommet mitt var skikkelig skittent og ekkelt da jeg flytta inn, men etter noen timers vasking ble det riktig så bra:)

Man skulle kanskje tro at jeg ville klare å holde rommet mitt ryddig nå som jeg ikke har så mange ting, men nei. Jeg roter like mye som alltid. Så rommet mitt er veldig hjemmekoselig:) Det eneste jeg virkelig ikke liker med rommet mitt er senga. Det å ligge i senga føles som å ligge på gulvet med et teppe under seg. Ellers - veldig bra. Bortsett fra kjøkkenet. Det synes jeg også er ekkelt. Men nå spiser vi jo stort sett på restauranter, så jeg klarer meg!

Etter at jeg kom til Korea har jeg vært nødt til å lære meg å spise med pinner. Det hadde jeg bare prøvd ei gang før jeg kom hit, og i starten var jeg veldig dårlig. Den første middagen vi spiste her var nuddelsuppe, og jeg rakk ikke spise nesten noe før de andre var ferdige og vi måtte dra. Det har kommet seg litt nå heldigvis, men jeg sliter fremdeles med å spise nudlene. Maten her nede er generelt sett veldig god! Noe er litt sterkt for meg, men det er ikke så ille som jeg hadde trodd. Spesielt korean barbeque er veldig godt! Da har vi en grill midt på bordet, og sitter og griller det kjøttet vi vil ha.

Når man spiser middag her, er det vanlig å få mange små skåler som vi deler på. Normalt ville jeg da brukt eget bestikk i hver skål, og alle kunne tatt til seg på sin tallerken, men slik funker det ikke her. Her spiser vi rett fra skålene alle mann. Ikke noe problem å dele på maten. Man spiser også gjerne restene fra de andres tallerkner. Uvant, men hyggelig.

Ellers har vi vært på litt sightseeing her nede, shopping, fotballkamp, og på lørdag var vi i Lotte World – en fornøyelsespark! Dødsgøy!!



En ting som kan være vanskelig her i Korea, er å forstå doene. Noen steder har de nemlig slike high-tech doer som spyler deg nedentil etterdobesøket. Praktisk? Tja, jeg har ikke hatt så stort ønske om å prøve for å være helt ærlig. Men det som har vært problemet er å finne ut av hvordan man spyler ned på disse toalettene. Den ene kvelden var vi på en restaurant med en slik do, og jeg tenkte at det var logisk å bruke den grønne knappen for å spyle ned. Slik var det visst ikke, og plutselig kom det fram en liten dings som spruta ut masse vann. Jeg prøvde to knapper til, og det samme skjedde begge gangene. Det var vann over hele rommet, og ikke klarte jeg og stoppe det heller. Til slutt måtte jeg finne en av kelnerne, som gikk inn på doen med en paraply foran seg for å skru det av. Noe pinlig. Jeg pleier å få det til nå.

Ellers så tror jeg at Sør-Koreanere må være blant verdens hyggeligste og mest hjelpsomme mennesker. Det spiller ingen rolle om de snakker engelsk eller ikke - spør man om hjelp til noe finner de ut av det uansett. De følger også gjerne etter oss for å se at vi faktisk finner fram til dit vi skal.

De siste tre ukene nå, har jeg vært ganske forkjølet. Det begynner å komme seg nå, men jeg hoster mye om natta, så jeg har slitt litt med å få sove skikkelig. Jeg bestemte meg derfor for å ta en tur til legen i dag, slik at jeg kunne få noe mer hostemedisin. Legen fortalte at det kun var en mild forkjølelse, og ikke noe å bekymre seg over, men jeg skulle få noe mot hosten. Endte opp med dette:

Dette er kun for 3 dager, mot en liten forkjølelse... 4 piller 3 ganger om dagen. Har ingen anelse om hva de fleste av pillene er, men de gjør meg ganske søvnig. Det virker som om de hjelper, så jeg er forhåpentligvis snart ferdig med å hoste.

Anyways, klokka er snart to her, så jeg må få lagt meg. God natt!

2 kommentarer:

  1. Gøygøy:D Gleder meg til å følge med! Haha, du er gal med de pillene, men godt du blir bedre da;) hehehe

    SvarSlett
  2. haha! gøy å høre frå dæ og ditt toalettliv!!;-) Hilsen naboen in the hazelroad

    SvarSlett